מאמרים‏ > ‏

חסימות ודלקות שתן בחתולים זכרים (FLUTD)

מאמר זה נכתב עבורכם - בעליהם המודאגים של חתול שנמצאה אצלו חסימה או מחלה של מערכת השתן התחתונה. הייסורים שעוברים החתולים הללו ביחד עם הטיפול שדורש לעיתים תכופות אשפוז והוצאות כלכליות לא מבוטלות מותירות הרבה פעמים את הבעלים כאשר הם מודאגים מאוד ולא ממש מצליחים להבין לעומק מה התרחש ומדוע. אז עכשיו, לאחר שהלחץ הראשוני חלף, הקדישו מספר דקות לקרוא מאמר זה ולהבין טוב יותר במה בדיוק מדובר.
שמה הרשמי של הבעיה נקרא: Feline Lower Urinary Tract Disease ובתרגום חופשי: מחלה של מערכת השתן התחתונה בחתולים. וזה מכוון אותנו למיקום האנטומי של הבעיה - לשלפוחית השתן ולצינור השתנן (urethra) שמוביל את השתן מתוך השלפוחית ואל מחוץ לגוף. מדובר על מגוון של בעיות שהמאחד אותם הוא הסימן הקליני המרכזי של המחלה - חסימה בדרכי השתן התחתונות בחתולים זכרים. המראה של חתול חסום כזה הוא דרמטי: תחילה ניתן לראות אותם מנסים לתת שתן (עומדים בתנוחה האופיינית) במשך זמן ממושך מהסביר ולא יוצא דבר או שיוצאות טיפות שתן בלבד, נכנסים ויוצאים כל הזמן מארגז החול ונראים מאוד חסרי מנוחה, מיללים מכאב בזמן עשיית הצרכים, לעיתים חתולים אלה נותנים שתן שלא בארגז החול ומלכלכים את הבית ואז אפשר יהיה גם לראות שהשתן מכיל דם. במידה וקיימת חסימה מלאה, לאחר מספר שעות, החתולים הופכים לאפטים והולכים ונשכבים במקום בד"כ שלא אופייני להם ומסתגרים בכאב של עצמם. לעיתים נראה דם סביב איבר המין, לעיתים ניתן לראות את איבר המין שלוף החוצה. תיאור כזה של מצב קליני בחתול הוא מקרה חירום לכל דבר ויש להוביל את החתול בדחיפות למרפאה וטרינרית (גם אם מתרחש בשבת/חג או בלילה). מקרים שמחכים איתם עלולים להסתבך וסיכויי ההחלמה של החתול יורדים.

תנוחת השתנה של חתול (להבדיל, בזמן מתן צואה הטוסיק של החתול גבוה יותר מבהשתנה)

מה גורם לחסימה?
1. פלאק: גורם החסימה השכיח ביותר, מכיל חלבון במרקם משחתי עם או בלי קריסטלים.
2. אבנים בדרכי השתן: מהווים 15-20% מהמקרים. חשוב להבדיל בין אבנים ממש לבין קריסטלים. ברוב דלקות השתן מופיעים קריסטלים בעיקר כאלה שנקראים סטרווייט. קריסטלים הם גבישים לרוב מיקרוסקופיים והם אינם אבנים ממש. לרוב הם נעלמים ברגע שמשתלטים על הדלקת בדרכי השתן. לעומתם, אבנים ממש בדרכי השתן מאובחנים בצילומי רנטגן או באולטרסאונד בטן וברוב המקרים מצריכים ניתוח לשם הוצאתם ושליחתם לאנליזה. לעיתים טיפול באבנים יצריך גם שינוי תזונתי בהתאם לסוג האבנים שאובחן.
שתן של חתול חסום מיד לאחר פתיחת החסימה. ניתן לראות קריסטלי סטרוויט גדולים כ"כ שהם נראים כמו חול.
קריסטלים של סטרוויט באותו החתול בהתבוננות במיקרוסקופ.

3. דלקת בקטריאלית בדרכי השתן. בגלל שצינור השתנן בחתולים זכרים אמור להיות ארוך מספיק על מנת למנוע חדירה של חיידקים מבחוץ לתוך השלפוחית, כאשר מאובחנת דלקת חיידקית שכזו כדאי לברר מדוע היא הופיעה, האם על רקע דלקת ראשונית של הכליות? האם על רקע אבנים בדרכי השתן? האם החתול סובל מסכרת? האם החתול סובל מדיכוי חיסוני? האם לחתול מבנה אנטומי לא תקין של מערכת השתן? ועוד. במקרה זה אבחון וטיפול בבעיה הראשונית הוא הכרחי.
גורמי הסיכון:
1. עקה נפשית: זו לא בדיחה, זו האמת בכ-74%(!!!) מהמקרים. דוגמא שכיחה לסטרס נפשי היא במקרה של חתולים שיוצאים החוצה ומותקפים ע"י כלב או חתול, ואז עשויה להיווצר חסימה.
2. חוסר שתיה מספקת??? FLUTD היא מחלה עונתית, שכיחות המקרים עולה באופן תלול בחודשי החורף הקרים. בנוסף לכך, אחת מדרכי המניעה והטיפול ארוך הטווח במחלה היא עידוד שתיה. לכן, ייתכן ואחת הסיבות להיווצרות החסימה היא חוסר שתיה מספקת של החתולים.
3. תזונה עשירה מדי במגנזיום. התזונה גם משפיעה על חומציות השתן, חומציות נמוכה מדי מעודדת היווצרות קריסטלים מסוג סטרוויט.
3. עודף משקל.

טיפול:
הטיפול נחלק לטיפול קצר טווח בזמן ארוע החסימה ולטיפול ארוך הטווח בבית. הטיפול קצר הטווח בחסימה עצמה מתרחש במרפאה, ומטרתו - פתיחת חסימת השתן וריקון השלפוחית וייצוב מצבו הכללי של החתול. הטיפול העיקרי כרוך בהחדרת קטטר שתן והחתול מתאשפז עם מתן של מגוון תרופות ונוזלים הניתנים בעירוי לוריד. לעיתים רחוקות, ניסיונות הכנסת קטטר השתן נכשלים ואז יש צורך בהכנסת נקז מסוג פוליקטטר ישירות לשלפוחית השתן. לאחר סיום הטיפול במרפאה, החתול משוחרר לביתו עם המשך טיפול תרופתי בבית לתקופה קצרה. עכשיו מגיע החלק שלכם בסיפור - כיצד תמנעו את הישנות הבעיה? אחד מהמאפיינים המרכזיים של מחלה זו הוא חזרתיות של מקרים. חתול שנחסם שוב ושוב. התשובה טמונה בהבנת הסיבות לבעיה: כמובן אם לחתול יש בעיה פיסיולוגית ראשונית יש לאבחנה ולטפל בה. בד"כ הוטרינר ימליץ על האכלה במזון מסחרי יבש ייעודי לבעיה (UR של פורינה או C/D של הילס או יורינרי של רויאל קנין), מזונות אלה מורכבים מנוסחה מדוייקת של מינרלים שמפחיתים סיכוי להיווצרות קריסטלים ומעודדים שתיה. לחלופין, יצאו מחקרים שהראו שהאכלה במזון רטוב בלבד (אפילו מזון רגיל) יכול גם כן להפחית חזרתיות. בנוסף לשינוי התזונתי, הפחתת לחץ נפשי - אולי לשמור את החתול בבית וכן, הורדה במשקל מומלצים גם כן.