האתגרים שברפואה ווטרינרית

מקרים רפואיים מנוהלים בסדר מסויים: קודם כל לוקחים היסטוריה רפואית, אח"כ בודקים בדיקה גופנית, אח"כ אם צריך מבצעים כל מיני בדיקות עד שמגיעים לאבחון. ואז מטפלים בהתאם למחלה שאובחנה.

הבעיה, שרפואה וטרינרית הרבה פעמים יותר מאתגרת. כי ברפואה וטרינרית נכנס גם האלמנט של הכסף – לפעמים יש כסף לבדיקות, ולפעמים אין. כשמטפלים בבעלי חיים שמגיעים מהרחוב כמו אינסוף חתולי הרחוב שחיים בארץ, כמעט תמיד אין כסף כמעט בכלל לאבחון ולכן, לעיתים אנחנו נאלצים להתאים טיפול ניסיוני (אמפירי). בשפה "יפה" אפשר לומר שהטיפול הוא – ניסוי ותהייה, או ניסוי וטעיה.

ג'וי היא דוגמא למקרה שבו לא היה לנו תקציב לאבחון והצלחנו לרפא אותה ממצב גופני מאוד קשה. היא נאספה מהרחוב בגיל צעיר כשהיתה קטנה משמעותית מכל אחיה. במשך החודשים הראשונים לחייה היא פשוט לא גדלה. היא היתה חלשה ושקטה יחסית לגורה וסבלה משרשרת של התנהגויות ומחלות מוזרות (למשל – יום אחד היא הגיעה עם תלונה שקצוות האוזניים שלה מתחילות לנשור).

החלטנו שמאחר ואין מה להפסיד ולמרות שהסימנים הקלינים שלה היו מאוד מגוונים, נטפל בה ניסיונית לטפיל שלעיתים נדירות גורם בחתולים לפגיעה במערכות הגוף וגם לפגיעה במוח. לטפיל הזה קוראים טוקסופלזמה והוא ידוע ככזה שאם נשים בהריון נדבקות בו העובר יכול ללקות במומים מולדים ואפילו למות.

לשמחתנו הרבה ולמרות שלא נעשה אבחון מסודר, בתום הטיפול ג'וי החלימה לחלוטין. היא סוף סוף החלה לגדול ולהתנהג כמו חתולה בריאה. כשג'וי הגיעה להשלים את החיסונים שלה, לא זיהינו אותה מרוב שהיא גדלה.

אודות המחבר

השארת תגובה